söndag 20 maj 2012

Foton från fjärde besöket...

Översiktsbild #4
Blå förgätmigej
Nu ser man att det är blåbär
Det gäller att trivas tillsammas när man växer så tätt
Vad är detta för växt? Midjehög och växer i klunga
Smultronblomma
Är det almen som knoppar?
INTE hundkex, älgört eller röllika?
Johannesört? Dvärgjohannesört?
Kabbleka
Harsyra och en smörblomma i förgrunden
Ormbär!
Mycket märklig växt. Knopp eller bär? Smaka eller inte smaka? Ormbär! Tack Ann-Sofie!
En buske där sniglar verkar trivas
Slån?
Jätteloka, BÖR INTE SMAKAS PÅ
Ganska stor växt
En ensam skogsstjärna
En ensam växt med 2-5 blommor på ett skaft
Ängsfräken

En stressad svartvit flugsnappare.
Satt stilla max 3 sekunder åt gången
En växt med "håriga" blad. Ingen blomma?
En annan buske med märkliga skott?
En blommande Ek. Visste inte att de blommar
Trodde detta var en Lönn eftersom det sticker ut en
lönngren mitt på stammen. Men det är helt andra löv i toppen.
Är lönnen en snyltare?
En annan svartvit flugsnappare. Denna från Hunneberg-exkursionen!

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Blomman med det svarta bäret är en liljeväxt som heter ormbär, enligt min uppslagsbok om blommor.

    SvaraRadera
  3. Oj så många arter du har hittat! Fint att du tagit så bra bilder på den svart-vita flugsnapparen!
    De vita blommorna på trädet är hägg. De gula små blommorna som liknar kabbeleka är svalört. Den vita "inte hundkäx" är hundkäx tycker jag det ser ut som..../MIA

    SvaraRadera