tisdag 15 maj 2012

Tredje besöket 15/5, 16:00

Nu har jag kollat läget igen. Denna gång var naturrutan minst sagt fuktig. Lönnlöven hade förvandlats till små paraply och marken var saftigare än vanligt. Fåglarna var inte lika pratglada under tiden regnet föll men så fort det höll upp satte de igång. Jag tror bland annat det var koltrastens sång jag hörde längst upp i Lärkträdet, eller var det kanske Lärkan? Ett oregelbundet kvitter med "skorrande" och varierade tonlägen. Den accompanjerades även av en fågel som enbart använde "pip" i sitt vokabulär. Sniglarna hade också letat sig fram längs stigen. Nu börjar det verkligen synas att det växer. Framförallt på marken. Trädgårdsväxterna växer nästan 20 cm mellan varje besök och jag såg även blommande Kabbelekor vid vattnet som jag inte sett tidigare. Även en slags Rabarberliknande växt med stora rejäla blad som verkar ha dykt upp från ingenstans. Vitsipporna gjorde sin sista kraftansträngning för att hålla sig upprätta några dagar till, medans Liljekonvanljerna kämpade för att ta sig ur sina blad. Här kommer några foton från tredje besöket. På återseende! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar