söndag 20 maj 2012

Fjärde besöket 20/5, 14:00

Denna gång var solen varm och fåglarna extra pratglada. Jag märkte nu att fåglarnas sång tysnade tillfälligt och bytte till "varningsläte" så fort jag närmade mig trädet de satt i. Jag lyckades fånga en svartvit flugsnappare på bild, men det var bara en av 4-5 olika arter jag kunde höra på de olika lätena. Svalorna cirkulerade högt på hilmen men var svåra att fånga på bild. Många ängsblommor som inte synts tidigare har ploppat upp från ingenstans. Smultronblommorna blommade för fullt och smörblommor, skogsstjärnor, blå förgätmigej och hundkex visade sig också för första gången. Intressant att de väntar ut vitsipporna innan de vågar titta fram. Jag upptäckte dessutom en märklig lönn med lång, kal stam. Även eken blommade för fullt. Vitsipporna sjöng som sagt på sista versen medans liljekonvaljerna inte tagit sig upp än. Den mångbladiga växten jag tog kort på första gången verkar utveckla någon form av knopp i mitten. Getingar, humlor, blomflugor, spyflugor och andra små flygfän verkar också ha hittat gläntan. Jättelokan har ännu inte visat några skott men växer så det knakar. Sjögullen breder ut sig på flera ställen i vattendraget. Den andra gula växten med hjärtformade blad som ligger som en matta tillsammans med brännässlor precis vid vattendraget trodde jag först var kabbeleka men det stämde inte alls. Hittar ingen information om denna växt. Hittade en märklig växt med fyra symmetriska blad och en liten stjärnformad knopp och något som såg ut som ett bär i mitten. Inte en susning om vad detta kan vara. Får forska lite i detta. Nu tar jag semester från svenska naturen och ger mig av och utforskar den turkiska naturen istället (kanske skapar en naturruta så vi kan jämföra :)). Ha det gott så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar