fritidsmicke =^..^=
...en blogg om en helt vanlig naturruta /naturesquare/
fredag 8 juni 2012
fredag 1 juni 2012
Foton från sista besöket...
| Översiktsbild! Kan det bli grönare? |
| Lupinerna blommar |
| Äkta förgetmigej? Rätt blomma men fel blad |
| Växten utan namn har börjat knoppa? |
| Behöver nästan åka tillbaka om nån vecka för att se hur blommorna kan tänkas se ut... |
| En stor grön växt till fast denna med en orange blomma... |
| En Strätta? (Skogspipa) |
| Detta löv hade blivit märkligt angripet av något djur. Kan det vara bladlus som ätit underifrån? |
| En ny lila växt jag inte sett tidigare |
| Det är inte strutbräken utan vanlig ormbunke |
| Ännu en lila växt |
| Ser lite ut som gräslök men med grövre blomblad |
| Kan det vara en Ängsvädd? |
| Vad är det för träd som släpper vita tussar överallt? |
| Verkligen snabbväxande! |
| Stora smultronblommor. När kommer smultronen? |
| En helt orörd utblommad maskrosfamilj. Ovanligt! |
| En vit blåklocka? Vitklocka? |
| Lärkens barr har blivit grönare och större sen sist |
| En humla smaskar på en Rhododendron |
| Hur har den hamnat så långt ifrån en trädgård? |
Sista besöket... 29/5
Hallå där!
Detta besök blev inte långvarigt. Myggorna hade invaderat och t-shirt, shorts och flip-flops var helt fel utrustning. Så fort jag tänkte ta ett kort satt det 3 myggor på varje arm och 5 på ryggen. Inte kul!
De korten som inte blev suddiga lägger jag upp ikväll. Det jag slogs av när jag kom till rutan var hur sanslöst grönt det blivit. Marken var helt täckt med höga gröna växter som gick upp till knäna. Det var endast några få fläckar som där gräset och blommorna fortfarande dominerade och förhindrade de höga växterna från att sprida sig. Både ormbunkar, lupiner och de märkliga växterna utan namn hade vuxit sig läskigt höga. Så fort jag vågade mig in i djungeln var det något djur jag skrämde som rörde sig någon meter framför mig. Jag följde efter och lyckades tillslut få syn på det otäcka djuret som visade sig vara en fredlig, snabb groda som tagit sig långt bort från vattendraget. Humlor och bin syntes överallt och hade fullt upp med pollinering.Fåglarna syntes bara till i luften men var omöjliga att se uppe i de grönskande trädtopparna. Vissa blommor hade brett ut sig mer än sist och i vattendraget kunde man nästan inte längre se vattnet på grund av växtligheten. Jag observerade nya arter som jag lärt mig under mina exkursioner och lägger in dessa i artlistan ikväll.
Detta besök blev inte långvarigt. Myggorna hade invaderat och t-shirt, shorts och flip-flops var helt fel utrustning. Så fort jag tänkte ta ett kort satt det 3 myggor på varje arm och 5 på ryggen. Inte kul!
De korten som inte blev suddiga lägger jag upp ikväll. Det jag slogs av när jag kom till rutan var hur sanslöst grönt det blivit. Marken var helt täckt med höga gröna växter som gick upp till knäna. Det var endast några få fläckar som där gräset och blommorna fortfarande dominerade och förhindrade de höga växterna från att sprida sig. Både ormbunkar, lupiner och de märkliga växterna utan namn hade vuxit sig läskigt höga. Så fort jag vågade mig in i djungeln var det något djur jag skrämde som rörde sig någon meter framför mig. Jag följde efter och lyckades tillslut få syn på det otäcka djuret som visade sig vara en fredlig, snabb groda som tagit sig långt bort från vattendraget. Humlor och bin syntes överallt och hade fullt upp med pollinering.Fåglarna syntes bara till i luften men var omöjliga att se uppe i de grönskande trädtopparna. Vissa blommor hade brett ut sig mer än sist och i vattendraget kunde man nästan inte längre se vattnet på grund av växtligheten. Jag observerade nya arter som jag lärt mig under mina exkursioner och lägger in dessa i artlistan ikväll.
söndag 20 maj 2012
Foton från fjärde besöket...
| Översiktsbild #4 |
| Blå förgätmigej |
| Nu ser man att det är blåbär |
| Det gäller att trivas tillsammas när man växer så tätt |
| Vad är detta för växt? Midjehög och växer i klunga |
| Smultronblomma |
| Är det almen som knoppar? |
| INTE hundkex, älgört eller röllika? |
| Johannesört? Dvärgjohannesört? |
| Kabbleka |
| Harsyra och en smörblomma i förgrunden |
| Ormbär! |
| Mycket märklig växt. Knopp eller bär? Smaka eller inte smaka? Ormbär! Tack Ann-Sofie! |
| En buske där sniglar verkar trivas |
| Slån? |
| Jätteloka, BÖR INTE SMAKAS PÅ |
| Ganska stor växt |
| En ensam skogsstjärna |
| En ensam växt med 2-5 blommor på ett skaft |
| Ängsfräken |
| En stressad svartvit flugsnappare. Satt stilla max 3 sekunder åt gången |
| En växt med "håriga" blad. Ingen blomma? |
| En annan buske med märkliga skott? |
| En blommande Ek. Visste inte att de blommar |
| Trodde detta var en Lönn eftersom det sticker ut en lönngren mitt på stammen. Men det är helt andra löv i toppen. Är lönnen en snyltare? |
| En annan svartvit flugsnappare. Denna från Hunneberg-exkursionen! |
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

