söndag 20 maj 2012

Foton från fjärde besöket...

Översiktsbild #4
Blå förgätmigej
Nu ser man att det är blåbär
Det gäller att trivas tillsammas när man växer så tätt
Vad är detta för växt? Midjehög och växer i klunga
Smultronblomma
Är det almen som knoppar?
INTE hundkex, älgört eller röllika?
Johannesört? Dvärgjohannesört?
Kabbleka
Harsyra och en smörblomma i förgrunden
Ormbär!
Mycket märklig växt. Knopp eller bär? Smaka eller inte smaka? Ormbär! Tack Ann-Sofie!
En buske där sniglar verkar trivas
Slån?
Jätteloka, BÖR INTE SMAKAS PÅ
Ganska stor växt
En ensam skogsstjärna
En ensam växt med 2-5 blommor på ett skaft
Ängsfräken

En stressad svartvit flugsnappare.
Satt stilla max 3 sekunder åt gången
En växt med "håriga" blad. Ingen blomma?
En annan buske med märkliga skott?
En blommande Ek. Visste inte att de blommar
Trodde detta var en Lönn eftersom det sticker ut en
lönngren mitt på stammen. Men det är helt andra löv i toppen.
Är lönnen en snyltare?
En annan svartvit flugsnappare. Denna från Hunneberg-exkursionen!

Fjärde besöket 20/5, 14:00

Denna gång var solen varm och fåglarna extra pratglada. Jag märkte nu att fåglarnas sång tysnade tillfälligt och bytte till "varningsläte" så fort jag närmade mig trädet de satt i. Jag lyckades fånga en svartvit flugsnappare på bild, men det var bara en av 4-5 olika arter jag kunde höra på de olika lätena. Svalorna cirkulerade högt på hilmen men var svåra att fånga på bild. Många ängsblommor som inte synts tidigare har ploppat upp från ingenstans. Smultronblommorna blommade för fullt och smörblommor, skogsstjärnor, blå förgätmigej och hundkex visade sig också för första gången. Intressant att de väntar ut vitsipporna innan de vågar titta fram. Jag upptäckte dessutom en märklig lönn med lång, kal stam. Även eken blommade för fullt. Vitsipporna sjöng som sagt på sista versen medans liljekonvaljerna inte tagit sig upp än. Den mångbladiga växten jag tog kort på första gången verkar utveckla någon form av knopp i mitten. Getingar, humlor, blomflugor, spyflugor och andra små flygfän verkar också ha hittat gläntan. Jättelokan har ännu inte visat några skott men växer så det knakar. Sjögullen breder ut sig på flera ställen i vattendraget. Den andra gula växten med hjärtformade blad som ligger som en matta tillsammans med brännässlor precis vid vattendraget trodde jag först var kabbeleka men det stämde inte alls. Hittar ingen information om denna växt. Hittade en märklig växt med fyra symmetriska blad och en liten stjärnformad knopp och något som såg ut som ett bär i mitten. Inte en susning om vad detta kan vara. Får forska lite i detta. Nu tar jag semester från svenska naturen och ger mig av och utforskar den turkiska naturen istället (kanske skapar en naturruta så vi kan jämföra :)). Ha det gott så länge!

tisdag 15 maj 2012

Foton från tredje besöket...

Översiktsbild
En mäktig växt som jag märkligt nog inte märkt innan

Hur stora blir dom?





Blåbären börjar hitta rätt färg
Skogssnigel på väg
Lite svårt att se, men kan det vara den skönsjungande koltrasten?
En modig gren försöker skapa sitt eget öde 
Lärkträd
Lärkträd i närbild
Ormbunkarna igen
?
Lind
Syns inte men det regnar för fullt på denna bild
Någon sorts Ängsviol. Styvmorsviol?
Lärken igen

Tredje besöket 15/5, 16:00

Nu har jag kollat läget igen. Denna gång var naturrutan minst sagt fuktig. Lönnlöven hade förvandlats till små paraply och marken var saftigare än vanligt. Fåglarna var inte lika pratglada under tiden regnet föll men så fort det höll upp satte de igång. Jag tror bland annat det var koltrastens sång jag hörde längst upp i Lärkträdet, eller var det kanske Lärkan? Ett oregelbundet kvitter med "skorrande" och varierade tonlägen. Den accompanjerades även av en fågel som enbart använde "pip" i sitt vokabulär. Sniglarna hade också letat sig fram längs stigen. Nu börjar det verkligen synas att det växer. Framförallt på marken. Trädgårdsväxterna växer nästan 20 cm mellan varje besök och jag såg även blommande Kabbelekor vid vattnet som jag inte sett tidigare. Även en slags Rabarberliknande växt med stora rejäla blad som verkar ha dykt upp från ingenstans. Vitsipporna gjorde sin sista kraftansträngning för att hålla sig upprätta några dagar till, medans Liljekonvanljerna kämpade för att ta sig ur sina blad. Här kommer några foton från tredje besöket. På återseende! 

tisdag 8 maj 2012

Foton från andra besöket... #2

Gullviva - utvecklad
Pärlhyacint
Översiktsbild
...Växer så det knakar!
?

Är det Liljekonvalj månntro? Eller är det en luring? Såg inte dessa förra gången.

Lupiner har tagit över ett stort område.
Lönn
Någon sorts Ormbunke



Vad heter gräset?
?

Gul blomma...Svalört?
En annan sorts ormbunke
Lingon trängs med både rönn och lönn
på en mossig stubbe.
Bilden var omöjlig att rotera.
Tindra

Här är vår grymma "supermåne" från i söndags! Inzoomad 140x