Hallå där!
Detta besök blev inte långvarigt. Myggorna hade invaderat och t-shirt, shorts och flip-flops var helt fel utrustning. Så fort jag tänkte ta ett kort satt det 3 myggor på varje arm och 5 på ryggen. Inte kul!
De korten som inte blev suddiga lägger jag upp ikväll. Det jag slogs av när jag kom till rutan var hur sanslöst grönt det blivit. Marken var helt täckt med höga gröna växter som gick upp till knäna. Det var endast några få fläckar som där gräset och blommorna fortfarande dominerade och förhindrade de höga växterna från att sprida sig. Både ormbunkar, lupiner och de märkliga växterna utan namn hade vuxit sig läskigt höga. Så fort jag vågade mig in i djungeln var det något djur jag skrämde som rörde sig någon meter framför mig. Jag följde efter och lyckades tillslut få syn på det otäcka djuret som visade sig vara en fredlig, snabb groda som tagit sig långt bort från vattendraget. Humlor och bin syntes överallt och hade fullt upp med pollinering.Fåglarna syntes bara till i luften men var omöjliga att se uppe i de grönskande trädtopparna. Vissa blommor hade brett ut sig mer än sist och i vattendraget kunde man nästan inte längre se vattnet på grund av växtligheten. Jag observerade nya arter som jag lärt mig under mina exkursioner och lägger in dessa i artlistan ikväll.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar