tisdag 15 maj 2012

Foton från tredje besöket...

Översiktsbild
En mäktig växt som jag märkligt nog inte märkt innan

Hur stora blir dom?





Blåbären börjar hitta rätt färg
Skogssnigel på väg
Lite svårt att se, men kan det vara den skönsjungande koltrasten?
En modig gren försöker skapa sitt eget öde 
Lärkträd
Lärkträd i närbild
Ormbunkarna igen
?
Lind
Syns inte men det regnar för fullt på denna bild
Någon sorts Ängsviol. Styvmorsviol?
Lärken igen

3 kommentarer:

  1. Det händer grejor! Häggen har redan slagit ut! Den violetta blomman är en gökärt (såg vi i Lysekil....)/MIA

    SvaraRadera
  2. En sak till.....De stora, väldigt flikiga bladen tror jag är jätteloka - en trädgårdsväxt som sprider sig och som man försöker utrota för den är väldigt konkurenskraftig och dessutom giftig - saften kan ge exem och svårläkta sår - RÖR DEN INTE! Läs mer t ex på http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac/heraman.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för detta tips! Jag trodde det var en avkomma av rabarber men så var alltså inte fallet. Är det inte giftiga drakfiskar jag nästan petar på så är det giftiga växter eller ormar. Det gäller att vara påläst om man vill undvika smärta. :) Spännande att se hur stor den hinner bli till femte besöket!

      Radera